باب: كيف كان
بدء الحيض،
1. Hayz'ın Başlangıcı nasıl oldu
وقول
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (هذا شيء
كتبه الله على
بنات آدم). -وقال
بعضهم: كان
أول ما أرسل
الحيض على بني
إسرائيل،
وحديث النبي
صلى الله عليه
وسلم أكثر.
Nebi s.a.v. (hayzı kasdederek) şöyle buyurmuştur: "Bu,
Allah'ın Âdem'in kızları için takdir ettiği bir şeydir." Bazıları,
"İlk olarak hayız, İsrailoğullarında başladı." demiştir. Ancak Nebi
s.a.v.'in hadisi, bu görüşten daha (kapsamlıdır).
AÇIKLAMA: (İlk olarak hayız,} Bu sözü söyleyenler,
Abdürrezzâk'ın İbn Mes'ud'dan sahih bir senetle naklettiği şu rivayeti referans
olarak kullanmışlardır: "İsrailoğullarında kadınlarla erkekler birlikte
namaz kılıyorlardı. Bundan dolayı, kadınlar erkeklere karşı üstünlük taslamaya
başladı. Bunun üzerine Allah Teala onları hayza düçâr kılıp mescidlerden
alıkoydu." Buhârî de, Hz. Aişe'den buna benzer bir rivayet nakletmiştir.
(Ancak Hz. Peygamber'in hadisi, bu görüşten daha (kapsamlıdır)
Yani herkesi kapsar. İlk İnsandan itibaren herkesi içine alır. Dolayısıyla
İsrailoğulları ve onlardan önceki kimseleri de kapsar. Ancak bu ifade daha
kapsamlı yerine, ispatı daha kolay veya daha sağlam bir bilgi şeklinde de anlaşılmıştır.
ed-Dâvudî şöyle demiştir: "Bu iki rivayet arasında herhangi bir çelişki
yoktur. Zira İsrailoğullarmın kadınları aynı zamanda Hz. Âdem'in neslinden
gelen kadınlardır. Buna göre, umûm ifade eden "Âdem'in kızları"
ibaresi ile husus kasdedilmiştir." Bizce, ibare umum/genel anlam ifade
ettiği için her iki rivayet şekli arasında bir uzlaştırma yapılabilir. Şöyle
ki, İsrailoğulları'nın kadınlarında görülen hayız, onlara verilen ceza
sırasında hayız müddetinin uzun sürmesiydi. Yoksa hayızın ilk defa onların
arasında başladığı anlamına gelmez. Nitekim Taberî ve diğer tefsirciler, İbn
Abbâs ve daha başka ilk dönem müfessirlerinden, Kur'an'da İbrahim kıssası
anlatılırken geçen "O esnada hanımı ayakta idi ue (bu sözleri duyunca)
ayetindeki [Hûd 71] gülmeyi hayız oldu şeklinde tefsir ettiklerini
nakletmişlerdir. Malum olduğu üzere İbrahim peygamberin İsrailoğulları'ndan
önce yaşamış olduğunda zerre kadar şüphe yoktur. Hâkim ve İbn Münzir sahih bir
senetle İbn Abbâs'tan şöyle nakletmiştir: "İlk olarak hayız, cennetten
indikten sonra Hz. Havva'da görüldü." Bu durumda, Âdem'in kızları ifadesi
Havva'nın kızları anlamına gelir. Doğrusunu eni iyi Allah bilir.
Hayız Olan Kadının Durumu
حدثنا
علين بن عبد
الله قال:
حدثنا سفيان
قال: سمعت عبد
الرحمن بن
القاسم قال:
سمعت القاسم
يقول: سمعت
عائشة تقول:
خرجنا
لا نرى إلا
الحج، فلما
كنا بسرف حضت،
فدخل علي رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
وأنا أبكي،
قال: (ما لك
نفست). قلت:
نعم، قال: (إن
هذا أمر كتبه
الله على بنات
آدم، فاقضي ما
يقضي الحاج، غير
أن لا تطوفي
بالبيت). قالت:
وضحى رسول الله
صلى الله عليه
وسلم عن نسائه
بالبقر.
[-294-] el-Kâsım'dan Âişe r.anha'nın şöyle dediğini işittiği
nakledilmiştir: "Hacca gitmek üzere niyet ederek yola koyulduk. Serife
geldiğimiz zaman ay hâli oldum Mebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanıma
geldiğinde ağlayıp duruyordum. Bana: Neyin var? Yoksa hayız mı oldun?' diye
sordu. Ben de 'evet' dedim. Bunun üzerine şöyle buyurdu: 'Bu, Allah'ın Âdem'in
kızları için takdir ettiği bir şeydir, Beytullahı tavaf dışında hacıların
yaptığı her şeyi yap.'
Âişe r.anha şöyle demiştir: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) hanımları için sığır kurban etti.
Tekrar: 305, 316, 317, 319, 328, 1016, 1018, 1556, 1560, 1561,
1562, 1638, 1650, 1709, 1720, 1733, 1757, 1762, 1771, 1772, 1783, 1786, 1787,
1788, 2952, 2984, 4395, 4401, 4408, 5329, 5548, 5559, 6157, 7229.
AÇIKLAMA: (Hayız Olan Kadının Durumu) Bu ifade ile,
hayız olan kadınla ilgili durumlar kasdedilmiştir.
Seref Mekkeye yakın bir yerin adıdır. Mekke ile arasında
yaklaşık olarak 10 millik bir mesafe vardır.
Yap Yani hac ile ilgili tavaf dışındaki ibadetleri yerine getir.
Beytullah'ı tavaf dışında Bu istisna sadece hac ibadetine
mahsustur. Yani kadının diğer durumlarını kapsamaz. Bir başka ifade ile hayızlı
kadın, hac ibadetini yaparken tavaf hariç diğer vazifeleri yerine getirebilir.
Diğer durumlarda ise, normal hayızlı kadınların riayet etmesi gereken hallere
riayet eder.